Advertisement (reklama)

Main Ad

Polska szkoła podstawowa – co powinien wiedzieć rodzic imigrant?



Polska szkoła podstawowa może być wyzwaniem dla rodziców imigrantów, którzy chcą wspierać swoje dzieci w dalszej edukacji. W tym artykule przybliżymy podstawowe informacje o polskim systemie edukacji, etapach nauki, procedurach rekrutacyjnych, a także roli wsparcia oferowanego przez szkoły, by dzieci mogły łatwiej odnaleźć się w nowym otoczeniu.


Krótkie wprowadzenie do polskiego systemu edukacji


Polski system edukacji obejmuje kilka etapów i jest obowiązkowy dla dzieci od 7. do 18. roku życia. Jego założeniem jest wszechstronny rozwój uczniów zarówno pod kątem intelektualnym, jak i społecznym. Dzieci najczęściej rozpoczynają naukę od przedszkola, które jest przygotowaniem do dalszych etapów. 

Wersja RU 👈

Podział na etapy edukacji: 


✅ Przedszkole (dla dzieci od 3 do 6 lat): Edukacja przedszkolna w Polsce nie jest obowiązkowa, jednak w wieku 6 lat dzieci muszą już uczęszczać do tzw. zerówki, przygotowującej je do szkoły podstawowej. Przygotowanie to trwa rok.

✅ Szkoła podstawowa (klasy I-VIII, od 7. roku życia): To główny etap edukacji, trwający 8 lat. Uczniowie kończą szkołę podstawową przystąpieniem do egzaminu ósmoklasisty.

✅ Szkoła średnia: Może to być liceum ogólnokształcące, technikum lub szkoła zawodowa. Nauka trwa 4-5 lat, a kończy się egzaminem maturalnym (dającym możliwość pójścia na studia) lub zdobyciem kwalifikacji zawodowych.


Obowiązek szkolny i jego zasady


Obowiązek szkolny w Polsce dotyczy dzieci od 7. do 18. roku życia, co oznacza, że muszą one uczęszczać do szkoły podstawowej oraz kontynuować naukę w szkole średniej. Rodzice mają obowiązek zapisania dziecka do odpowiedniej szkoły oraz dbania o jego regularne uczęszczanie.


Procedura rekrutacyjna i wymagane dokumenty


Aby zapisać dziecko do szkoły, rodzic musi przejść przez proces rekrutacyjny. Do najczęściej wymaganych dokumentów należą:

👉 Akt urodzenia dziecka,

👉 Dowód tożsamości rodzica,

👉 Numer PESEL dziecka (jeśli został nadany),

👉 Świadectwa z poprzednich szkół (jeśli dziecko uczęszczało już do szkoły za granicą).

👉 Dla dzieci nieznających języka polskiego istnieje możliwość skorzystania z dodatkowego wsparcia językowego, o czym warto porozmawiać z dyrekcją szkoły.


Rola Urzędu Miasta i szkoły rejonowej


W Polsce dzieci są zwykle przypisane do szkół rejonowych, czyli tych znajdujących się najbliżej ich miejsca zamieszkania. Jeśli rodzice chcą zapisać dziecko do szkoły poza rejonem, muszą się liczyć z dodatkową procedurą, zależną od liczby dostępnych miejsc. Urząd Miasta lub Gminy może wspierać rodziców w uzyskaniu informacji o szkołach, a także organizować dodatkowe lekcje języka polskiego.

Wyszukiwarkę szkół oraz placówek oświatowych znajdziesz pod adresem: https://rspo.gov.pl/ 👈


Podstawowe przedmioty i ich charakterystyka


W polskiej szkole podstawowej dzieci uczą się przedmiotów takich jak:


👉Język polski: nauka gramatyki, literatury oraz umiejętności komunikacyjnych.

👉Matematyka: rozwijanie umiejętności logicznego myślenia oraz podstawy algebry i geometrii.

👉Przyroda (w klasach I-III) oraz Biologia, Geografia, Chemia, Fizyka (w starszych klasach): wiedza o świecie przyrody i naukach ścisłych.

👉Historia i Wiedza o społeczeństwie: podstawowe wiadomości o historii Polski i świata oraz zagadnienia związane z życiem społecznym.

👉Języki obce: najczęściej jest to angielski, a w niektórych szkołach także drugi język.

👉Plastyka, Muzyka, Wychowanie fizyczne: rozwój umiejętności artystycznych i fizycznych.


System oceniania i egzaminy: sprawdziany i egzamin ósmoklasisty


System ocen w szkole podstawowej obejmuje oceny od 1 do 6, gdzie 1 to ocena niedostateczna, a 6 – celująca. Uczniowie oceniani są na podstawie wyników z testów, sprawdzianów, prac domowych oraz zaangażowania na zajęciach. W ostatnim roku szkoły podstawowej uczniowie zdają egzamin ósmoklasisty z języka polskiego, matematyki i języka obcego, który wpływa na ich przyjęcie do wybranej szkoły średniej.


Dodatkowe lekcje języka polskiego


Szkoły często oferują dodatkowe lekcje języka polskiego dla uczniów, którzy przybyli z zagranicy i dopiero uczą się polskiego. Celem tych zajęć jest pomoc dzieciom w lepszym zrozumieniu treści lekcji oraz w codziennej komunikacji z rówieśnikami i nauczycielami.


Asystent kulturowy i psycholog szkolny – jak mogą pomóc?


W niektórych szkołach dostępny jest asystent kulturowy, który pomaga dzieciom obcokrajowców w przystosowaniu się do nowego środowiska i w zrozumieniu polskich norm kulturowych. Ponadto, psycholog szkolny wspiera dzieci w radzeniu sobie ze stresem, adaptacji i problemami emocjonalnymi. Warto skontaktować się ze szkołą, jeśli dziecko potrzebuje dodatkowego wsparcia – to może bardzo ułatwić mu start w nowym otoczeniu.


Podsumowanie


Polski system edukacji oferuje różne formy wsparcia dla dzieci imigrantów, pomagając im w adaptacji i w nauce języka. Zrozumienie zasad obowiązku szkolnego, procedur rekrutacyjnych oraz systemu oceniania pomoże rodzicom lepiej wspierać dzieci w codziennym życiu szkolnym i zapewnić im najlepszy start w polskiej szkole.


Julia Stec

Dobry blog o Polsce 


Опрос: Была ли статья полезной?

Была ли статья полезной?



Отправить комментарий

0 Комментарии